BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, June 19, 2011

Ponteng.

Dalam banyak-banyak pengalaman aku masa time belajar, benda paling aku ingat dua benda je..satu, masa kena denda. Dua, masa kantoi ponteng. Ehem, ni bukan la nak buka pekung diri sendiri ke apa, Cuma nak kongsi pengalaman ponteng paling, aku rasa paling lawak la..haha serius lucu..aku gelak sendiri masa wat post ni..tapi tak bermakna aku gila haha..



Ponteng, kalau ikut akta, aku tak tahu apa hukuman dia. Tapi kalau ikut hati budi seorang guru, mampus kalau kantoi. Aku pun tak ingat bila aku start ponteng kelas. Sebab jarang kantoi. Haha dan yang first aku kantoi ponteng, masa kat matrix. Matrix mana tak yah la tahu sebab malu lak cikgu tu nanti.



ni la sebab paling popular kenapa budak-budak ponteng kelas. tidor atas rak.




Kat matrix bila semester dua, semua pelajar wajib amik kelas Pengajian Agama Islam. Kalau yang bukan Islam, amik kelas moral. Jadi Ustaz kelas agama aku ni merupakan salah seorang pegawai hal ehwal pelajar. Nak tau dia garang tak? Misai dia bai..tengok misai dia..sebijik cam ayah aku..tu yang wat aku takut ngan dia, dan tu gak yang wat aku selesa ngan dia. Sebab sama misai..haha  Tapi, bayangkan..kelas pertama aku ngan dia, dia dah suruh aku gi sikat rambut betul-betul, balik tukar baju dan seluar. Ayat dia dia tak leh blah


“ weh, kau ingat ni matrix tempat untuk jadi cam artis ke?”


Dan aku hampir berasa bangga bila dia cakap aku macam artis.  Weh, macam artis weh.. Sampai la dia jerkah sekali lagi. Malu der..malu..jadi solution dia, kelas minggu depan, aku tak pergi. Tapi ada MC. MC betul weh..bukan tipu..kelas minggu depan satu gi, aku tak pergi gak. Yang ni aku tak ingat kenapa...


sekadar gambar hiasan haha.

Jadi bila minggu ketiga aku tak pergi, member aku anta mesej


“weh badigol, ustaz OTW  gi bilik ko. Baik ko datang cepat”


Mengelabah aku bangun. Tengah-tengah  pikir alasan apa nak bagi, aku tengok jam dah pukul 8.45. sial bertuah punya member..nak kejutkan orang, kejutkan la awal sikit, ye tak? Tapi dalam marah-marah tu, nasib baik ada dia. Kalau tak, mesti dah kena penampar free. Tak pun rotan panjang. Pergh..sedap kalau kena. Dan aku, sebab panik, aku tak fikir panjang. Aku pakai kain pelikat, tak pakai baju, amik kunci bilik, berus gigi ngan ubat gigi, keluar dan kunci bilik. Mula-mula benda pertama aku buat, gosok gigi dulu. Then sorok kunci bilik dalam kasut budak bilik sebelah.




Bilik aku sebelah tangga je. Jadi aku lepak duk tangga, sambil buat-buat tidor kat situ. 15 minit kemudia, bunyi tapak kasut macam polis jalan dalam jail. Kuat bai bunyi tapak kasut dia. Sampai-sampai je dia depan tangga tu,


“ha..kamu, kenapa tak datang kelas saya? Dah tu duduk kat sini tak pakai baju macam orang indon apahal’


Jangan tertipu ngan panggilan ustaz dia. Ilmu dia? Jangan nak soal. Dia serius gempak. Tapi kadang manner dia, macam aku gak. Haha..tapi dia, Tak ada salam tak ada apa, terus tanya, aku cool je. Rilek, tak leh mengelabah. Kalau gabra nanti nampak sangat salah.


“eh ustaz..saya terkunci kat luar ustaz”


Dan, aku nampak reaksi yang aku mahukan. Dia macam pelik + heran. Macam pikir, cam ni pun boleh jadi ke? Tapi dia pun try mantain cool gak. Sambil main-main rotan dia kat tangan, dia jeling aku. Cilakak bertuah punya member. Cakap la sekali dia bawak rotan. Boleh la aku pakai jeans ke. Kotak ke. Aku tengok dia wat muka pelik, aku bagi penjelasan sikit.


“tadi saya bangun dalam pukul 7.50 ustaz. Tapi tu lepas tidor balik lepas solat subuh tadi (nak amik ati dia). Tu yang berkain pelikat ni. Saya gi gosok gigi jap. Bila saya siap-siap gosok gigi, nak masuk bilik untuk bersiap, tengok-tengok pintu dah berkunci. Koridor lak dah tak de orang ustaz. Henpon kat dalam bilik. Tu yang saya duduk je kat sini.”


Dan dia makan umpan aku. Yeayyy..aku rasa macam esok raya. Serius. Lega, happy dan bangga.


Yang ustaz tu lak,


“saya nak awak datang kelas gak hari ni. Pakai la baju apek ngan kain pelikat ke, janji tutup aurat. Saya tunggu. Sekarang pukul 9.00..datang sebelum kelas habis pukul 10.00”


haha. Lepas dia blah, aku pun siap-siap dan gi kelas. Tapi aku sampai 9.50..haha, sampai sana, aku bagi alasan ada budak kelas lain habis kelas awal. Leh pinjam baju dia.
dan hari tu ramai bebudak gelakkan aku pasal leh terkunci kat luar bilik. Tapi benda ni? Aku sorang je tahu..hahaha


tapi tu last aku tipu orang yang aku anggap sebagai guru. Berdosa sial  besar tipu cikgu. Tak berkat. Dia adalah cikgu yang paling last aku tipu. Cikgu lain? Ada gak la..Cuma ada sesetengah pengajar lain tu, aku tak pernah anggap sebagai cikgu. Sebab tu aku tipu. Mungkin ni adalah sebagai alasan aku sendiri je, tapi serius, ada sesetengah pengajar yang aku langsung tak anggap dorang sebagai guru. Sampai sekarang, aku masuk kelas dorang, tutup telinga dan tidor..topik yang diorang ajar, aku belajar sendiri..Tapi ari tu gak aku minta maaf ngan ustaz ni. Yang pelik nya, dia tahu aku tipu dia. Tak pun dia nak cover malu haha..tapi dia ada pesan,

“otak dah pandai, jangan jadi setan dah la” sambil gelak haha (serius dia ada cakap ni kat aku )

Direct beb..tak ada nak lapis-lapis lagi dah..haha


p/s: jangan ponteng, tak baik..tapi mana lagi bagus, tidor dalam kelas masa cikgu ngah mengajar, tak pun tidor dalam bilik?
 crdit kat mana-mana tuan punya gambar ni. aku tak tahu aku amik mana.


1 comment:

  1. hhaa. kmns eh? cikgu mane eh? lupe dah. :P

    ReplyDelete